Aino Vonge Corry

  • Daniel, Thank you for your feedback. I think looking into Appreciative Inquiry (again) is a great idea. Some answers may come up.
    I also agree, given the answers we got from the initial emails, that the culture is more within the workplace than bounded by the country.

  • On a cold and wet October afternoon in Denmark, we met in our retrospective facilitators’ group to discuss challenges and activities for retrospective facilitation.

    This time, while speaking about […]

    • First off, excellent post, and it got me thinking.

      My personal experience is that this is a cultural thing. By culture, I mean the culture of the team and company in which you are working.

      I’ve been facilitating change (and retrospective for teams) where I agree with the British facilitator you mention, ie. that retrospectives can act as a valve for pent up frustration. But I have also been part of teams where the teams have been excellent at focusing on whatever has had the biggest impact, be it positive or negative.

      My next steps, giving these inputs, is re-reading a bit about Appreciative Inquiry and see how that could relates on a teams’ retrospective experience. That is going to be interesting 🙂

      ./Daniel

      • Daniel, Thank you for your feedback. I think looking into Appreciative Inquiry (again) is a great idea. Some answers may come up.
        I also agree, given the answers we got from the initial emails, that the culture is more within the workplace than bounded by the country.

  • Det er en god måde at formulere det på, Jesper. At man stadig har faserne, men at de kan gå hurtigere, hvis man har kultur og personlige relationer på plads. Hvis man taler om 1000 spejdere, så har de i hvert fald også fælles værdier, fælles mål og kan hurtigt få fælles fokus på en specifik opgave.

  • λόγος, πάθος, ἔθος, or logos, pathos ethos are concepts that go back to 384 – 322 BC, when Aristotle wrote about modes of persuasion. With age, I grow more and more interested in old things and thus, these three […]

  • Dan North har lige holdt et foredrag på YOW! konferencen i Melbourne og jeg sad på gulvet og lyttede. Som sædvanlig var det varmt, underholdende og informativt (og man sidder på gulvet, fordi der altid er så mang […]

    • Det er en god måde at formulere det på, Jesper. At man stadig har faserne, men at de kan gå hurtigere, hvis man har kultur og personlige relationer på plads. Hvis man taler om 1000 spejdere, så har de i hvert fald også fælles værdier, fælles mål og kan hurtigt få fælles fokus på en specifik opgave.

  • ThumbnailSidste år afholdt Internet Week Denmark en prisuddeling for at hædre danskere eller folk, der bor i Danmark, for at være pionerer indenfor brug eller udbredelse af internettet. Og hvad vil det egentlig sige at […]

  • Hej Michael

    Tak for dit spørgsmål. Det er en længere diskussion hvorvidt det er et antipattern at SM er udvikler. Nogle vil mene at SM skal være en udvikler for at udviklerne har den rette respekt for SM. Andre vil mene at SM skal koncentrere sig om at være faciliterende, som du skriver. Jeg har set begge dele, eller faktisk alle fire;
    1. SM e…[Read more]

  • ThumbnailPatterns er erfaringer skrevet ned så andre kan gøre brug af dem. Antipatterns er det samme, bare beskrivende hvad der kan gå galt og derfor synes jeg de er sjovere end patterns. Siden jeg begyndte at facilitere […]

    • Jeg er helt enig i Ainos betragtninger. En anden ulempe ved at det er den samme SM der faciliterer kan også være at man kører samme dagsorden og dermed ender op med identiske actions fra møde til møde.

      Hvis man har mulighed for det kan det være en ide at lave en liste med personer i virksomheden som ønsker (og evner) at være facilitator og på den måde opbygge et korps der kan anvendes.

    • Hej Michael

      Tak for dit spørgsmål. Det er en længere diskussion hvorvidt det er et antipattern at SM er udvikler. Nogle vil mene at SM skal være en udvikler for at udviklerne har den rette respekt for SM. Andre vil mene at SM skal koncentrere sig om at være faciliterende, som du skriver. Jeg har set begge dele, eller faktisk alle fire;
      1. SM er udvikler og er ikke særlig interesseret i at være faciliterende overfor teamet og glemmer sine forpligtelser i den retning
      2. SM er udvikler og er samtidig en supergod SM
      3. SM er ikke udvikler og teamet føler ikke han er en del af teamet fordi han ikke “laver noget” i retning af at udvikle produktet.
      4. SM er ikke udvikler og teamet respekterer ham for at være en nyttig del af deres fælles succes.
      Jeg ville prioritere scenarierne i følgende rækkefølge; 2, 4, 1, 3
      Men, som sagt, det er en anden diskussion, som jeg er sikker på at andre har langt stærkere meninger om end mig.

      Angående ovenstående antipattern, så er den stærkeste ulempe at det altid er den samme person der faciliterer, altså at man ikke skiftes eller får inspiration udefra ind imellem, og det er min erfaring at den person oftest er SM. Og en del af at kunne respektere SMs arbejde kan være at træde i deres sko og se at der faktisk er ting at gøre som er svære og hårde, som f.eks. at facilitere et retrospective godt.

  • ..der var mulighed for at fejre nogle af de folk, der har gjort det muligt for danskere (og andre) at benytte sig af internettet.

    ..der var mulighed for at træffe nogle af de danskere, der har stået bag de store ting, f.eks. Lars Bak, David Heinemeier Hansson, Lars Rasmussen, og Bjarne Stroustrup.

    ..der også var øl og champagne imens man stod og lyttede og klappede.

    Så ville du vel tage derhen, ikke?

    Nu er det faktisk sådan at Internet Week Denmark har lavet netop sådan et event.

    champagne

    Onsdag aften (30/4) klokken 19 i Ridehuset i Århus (det er gratis), kan du dukke op og se, hvem af de her, der har vundet.

    Vi siger ikke hvem det er før onsdag aften, men det var svært for juryen at vælge. Der var gode forslag fra dem, der har nomineret, og der er mange ting at tænke på; aktualitet vs. historisk indflydelse, folkekendskab vs. den der evigt står i kulissen bag en success, og meget mere. Men hovedsagen for mig er, at der kommer fokus på dem, der har været med til at skabe mulighederne på internettet som vi kender og bruger det i dag, både teknologien bag, de appikationer der gør det folkeligt og dem, der har fundet ud af at anvende de eksisterende muligheder på en ny og ikke-kommerciel måde.

  • Det kan også fungere rigtig fint med en intern facilitator netop fordi de kender teamet. F.eks. ved de hvem de skal stoppe når de begynder på en endeløs snak om noget alle har hørt før. Og de ved at netop dette […]

  • ThumbnailCorncob = navnet på et software projektledelses-anti-pattern. Beskriver en særlig type kollega, som enten af personlige, økonomiske, eller ambitiøse grunde opfører sig meget ubehageligt med grimme konsekvenser for […]