Helena Marie Meyer

  • Nu er konferencedelen af GOTO cph 2017 slut efter tre intense dage med utallige talks om vidt forskellige emner, nye trends, seje tools, networking, samtaler og hygge. Der var mange talks især omkring […]

  • Det er nemt (for nogle eller de fleste af os) at blive begejstret for nye teknologier, og anvende dem uden at have afprøvet dem først eller overvejet om de passer til ens behov, til brugernes behov eller om de p […]

  • Når man udvikler microservices findes der et hav af forskellige open source værktøjer, der kan automatisere og simplificere en masse arbejde, og dermed hjælpe team’et med at gøre udviklingsprocessen, tests, deploy […]

  • Fra en monolitisk softwarearkitektur over i en microservice-baseret verden er der mange nye værktøjer og teknologistakke man bør overveje at tage i brug for at opnå en succesfuld oplevelse med microservices. Det […]

  • Helena Marie Meyer changed their profile picture 1 year, 6 months ago

  • Helena Marie Meyer changed their profile picture 1 year, 6 months ago

  • Helena Marie Meyer changed their profile picture 1 year, 8 months ago

  • Helena Marie Meyer changed their profile picture 2 years, 6 months ago

  • Tak for dine kommentarer. Du har helt ret i at man godt kan have flere typer roller alt afhængig af hvad og hvem man arbejder med. Og som du skriver, så udvikler (de fleste) sig med årene, og man kan flytte sig fra rolle til rolle. Specielt hvis man har et agilt mindset (som vores allesammens Linda Rising har holdt så gode foredrag om).
    D…[Read more]

  • Kravene til softwareudviklere på et team er mange. Der er meget man skal kunne mestre på én gang. Man hører ofte om hvor vigtigt et velfungerende team er, og at et godt samarbejde i forbindelse med en opg […]

    • Roller på et team er et virkeligt interessant emne. For mig handler det (som du også nævner) om at du skal finde et team som får det bedste frem i dig (også et godt råd, når man skal finde sin eneste ene). Jeg tror vi alle kan dække et bredt spektre af roller, hvis vi kommer på et team som har brug for at vi gør det, men det er ikke nødvendigvis det som vi bliver gladest af eller den bedste brug af vores evner. Kunsten er så at finde ud af en balance – vi udvikler os jo også hele tiden og kan gro ud af vores rolle i teamet.

      Jeg er for tiden en del af to meget forskellige teams, hvilket jeg lærer utroligt meget om mig selv af. Selv om rollebeskrivelsen formelt er den samme på begge teams, så udfylder jeg rollen meget forskelligt som reaktion på de forskellige teams sammensætning. Selv om jeg holder af begge teams lige meget, så må jeg indrømme at jeg bedre kan li’ mig selv som en del af det ene team frem for det andet. Det er lidt tankevækkende.

      Teamdynamikken kan virkelig også ændre sig på et splitsekund, når man introducerer nye teammedlemmer eller mister et teammedlem. Alle roller er igen oppe til forhandling – med mindre det er et meget fasttømret team, som nægter at give plads til nye medlemmer.

      • Tak for dine kommentarer. Du har helt ret i at man godt kan have flere typer roller alt afhængig af hvad og hvem man arbejder med. Og som du skriver, så udvikler (de fleste) sig med årene, og man kan flytte sig fra rolle til rolle. Specielt hvis man har et agilt mindset (som vores allesammens Linda Rising har holdt så gode foredrag om).
        Derfor er det også ekstra spændende at arbejde sammen i teams (synes jeg), da man lærer af hinanden hele tiden: den introverte bliver måske bedre til nogle ting, som den ekstroverte mestrer – og omvendt!.

  • Tak for kommentaren og linket til blog-postet om tests. Du har ret i at det er vigtigt at sørge for at kravene er testbare. Dvs. hvert krav bliver testet af en eller flere test cases, og at hver test case kan føres tilbage til et krav.

  • Større fokus på softwarekvalitet har i sidste ende stor indflydelse på forretningen: bedre softwarekvalitet giver færre fejl, en bedre brugeroplevelse, et bedre omdømme for virksomheden, en større motiva […]

    • Tak for kommentaren og linket til blog-postet om tests. Du har ret i at det er vigtigt at sørge for at kravene er testbare. Dvs. hvert krav bliver testet af en eller flere test cases, og at hver test case kan føres tilbage til et krav.

  • Der findes mange menneskelige aspekter ved at udvikle software: man skal lære nye ting, løse nye typer problemer, tænke abstrakt, være omstillingsparat og interagere med andre mennesker (både i det daglige […]

  • ThumbnailNår man vil prøve at forbedre performance i et softwaresystem, skal man først og fremmest vide hvad det er man vil forbedre. Hvordan ser en kørsel af systemet ud mht. latency hen over længere tid? Det er sjældent […]

  • Tak for et godt og langt svar på blogindlægget.
    Du kommer med gode løsningsforslag til logging når det drejer sig om store, distribuerede systemer. Hvilke kan være svære at få styr på mht. ens logging.
    For at undgå at disken løber fuld, kan man bruge rolling log-files (og evt. gemme gamle logfiler i en database). Eller logge direkte i en tilhørend…[Read more]

  • Godt blogindlæg!

    Jeg tror det er svært at lave agil planlægning, hvis kunden ikke er med på at køre 100% agilt. Hvis man som IT-leverandør har lavet en kontrakt med en kunde og skrevet under på at levere software med de og de funktionaliteter til en bestemt deadline, så er det svært ikke at blive nødt til at lave en planlægning, der går i deta…[Read more]

  • Der er vel ikke den store forskel om det er med eller uden bindestreger, men ja, det gør tidsstemplet mere kompakt.
    Det vigtigste er dog, at hvis man beslutter sig for at anvende ét bestemt format, så gør man det konsekvent – dvs. på alle projekter (store som små) man arbejder på.

  • ThumbnailNår først et softwareprojekt er released og kører ude hos kunderne, så er der ikke ret mange andre muligheder for fejlfinding og support end at kigge i log-filerne for at løse eventuelle problemer med softwaren. […]

    • Der er vel ikke den store forskel om det er med eller uden bindestreger, men ja, det gør tidsstemplet mere kompakt.
      Det vigtigste er dog, at hvis man beslutter sig for at anvende ét bestemt format, så gør man det konsekvent – dvs. på alle projekter (store som små) man arbejder på.

    • Tak for et godt og langt svar på blogindlægget.
      Du kommer med gode løsningsforslag til logging når det drejer sig om store, distribuerede systemer. Hvilke kan være svære at få styr på mht. ens logging.
      For at undgå at disken løber fuld, kan man bruge rolling log-files (og evt. gemme gamle logfiler i en database). Eller logge direkte i en tilhørende database, og derefter sørge for at rydde op i disse logfiler en gang imellem – fx ved at gemme gamle log filer eksternt (hvis der er behov for det), og derefter slette dem helt fra databasen.

  • ThumbnailHvad er performance når det handler om softwareapplikationer, der skal yde så godt som muligt og svare tilbage så hurtigt som muligt. Ofte er begrebet performance ikke defineret ordentligt, og specielt ikke hvad […]

  • Thumbnail“The difference between the impossible and the possible lies in a person’s determination” (Tommy Lasorda)
     

    Jeg var for en måneds tid siden til et foredrag med Katherine Kirk, som blev afholdt af netværket Ada […]

  • Load More