Jakob Fredslund

  • ThumbnailMan er begyndt at bruge robotter til demensterapi. Et eksempel er Paro, der er en robot udformet som en babysæl. I dag findes der mere end 100 eksemplarer af Paro på danske bo- og omsorgssteder, og Danmark er […]

  • ThumbnailTilbage i august 2007 fik jeg en email ud af det blå fra en person ved navn Leena Pendharkar. Hun skrev hun var filmskaber, og at hun på nettet havde fundet en LEGO-robot, som jeg byggede under mit PhD-studium, og […]

  • ThumbnailGodt nytår!

    For denne spritnye Krister-historie var der ikke lang vej fra idé til færdigt produkt. Mere om processen nedenfor, hvis man skulle være interesseret.

    Det afsluttende palindrom skabte næsten […]

  • Den brugergenererede ordbog Godt Ord Igen har nu næsten 18,000 nye ord. Konceptet er, at hjemmesiden giver dig et tilfældigt, sammensat ord, og så finder du på forklaringen. Men hvorfor er det koncept så tilpas sjovt/dragende/underholdende/interessant/tidsslåihjel’ende, at folk 17,844 gange har gidet skrive og gemme en forklaring på et ord, ingen nogensinde har set før og ingen måske vil bruge i daglig tale? Og inden da har de endda formentlig brugt tid på at sige nej tak til adskillige andre ord, som ordbogen har foreslået.

    Hvert nyt ord genereres som nævnt tilfældigt, men det sker inden for nogle få, strukturelle rammer. Der tages af 4 forskellige kategorier: Navneord+navneord, hvor der er 1,860,369,424 kombinationer; hertil kommer 315,467,448 kombinationer af udsagnsord+navneord, 35,928,956 kombinationer af biord+navneord samt 415,878,744 kombinationer af navneord+tillægsord. Desuden vægtes ord under 16 bogstaver højere. Kortere ord har en tendens til at være sjovere og lettere at finde en forklaring til. Her er et eksempel tilføjet af Jonas R. Kirkegaard 20. januar 2013:

    blokfløjteakvavit
    En særlig stærk akvavit, der bruges af musikskolelærere som hjælp til at gennemstå en hel dag med blokfløjteelever.
    For at nå hertil har Jonas gennemgået nogle faser. Han har måske først sagt nej tak til nogle ord, der ikke lige sagde ham noget; måske levetidparfumeri, monoteismevandrenyre, læbesjokkehoved og inventerekrokant. Og så dukkede blokfløjteakvavit op.
    Lige præcis dét ord har sagt Jonas noget. Måske har “blokfløjte” for ham konnoteret til folkeskole, første musikinstrument for de fleste, less-than-wonderful musikalske oplevelser i selskab med andre, .. og måske har “akvavit” konnoteret til opstrammer, hjertestyrkning, vi-skal-vist-lige-have-en-lille-én-at-komme-i-gang-på. I hvert fald har to verdener mødtes, og ordet har ledt til historien bag ordet.
    Hvis du kender Krister-tegneserien, så kan du måske genkende nogle elementer. Krister er seriens hovedperson, og han har den ejendommelighed, at han kun taler i palindromer. Alt hvad han siger staves ens forfra og bagfra. Historierne må derfor hele tiden bygges op til hans palindromer. Det giver jo ingen mening, at nogen skulle sige fx “den underlegne stats engel red nu ned” .. men HVIS det nu gjorde, hvad var meningen så? Hvad skal der til, før den mening kan etableres?
    Det er den samme leg i Godt Ord Igen: Man får et ord, som ikke findes, og som derfor pr. definition ikke har nogen mening. Men HVIS det nu havde, hvad var den så?
    Jeg synes ikke man helt kan tale om, at brugeren finder på ordet. Ordet har to halvdele, som begge findes i forvejen, og det er en computer – dvs. noget udefrakommende – som finder på at sætte dem sammen. Men brugeren fastholder ordet: Brugeren præsenteres for en mangfoldighed af input men fastholder netop dét input, som rummer kvaliteten og potentialet. Og deri ligger jo faktisk noget skabende. Det er kreativt at fiske det skønne ud af den sovs af ligegyldighed, det er indlejret i. Det er kreativt, når brugeren forløser potentialet. Med et gammelt billede så ser de fleste en sten, mens en skulptør ser, hvad den kan blive til.
    Jeg kan godt lide tanken om, at kreativitet dermed måske ikke er at skabe noget nyt helt forfra: Kreativitet er at opdage noget, som er der allerede, og bringe det det sidste stykke ind i verden. Den første del af den kreative proces kræver inspiration, noget udefrakommende, måske held, men man kan opsøge det og holde sig til og være klar, når øjeblikket indtræffer. Der skal en første kim til, før krystallisationen sætter i gang. Den anden del kræver håndværksmæssig kunnen (hvad enten nu mediet er sproget, stenen eller lærredet – eller musikken, dansen, .., fodboldkampen..?), baggrundsviden, erfaring og en klar vision af, hvad målet er, hvad det var man opdagede og vil fastholde.
    I hvert fald den anden del her kræver, at man i forvejen har brugt en del tid og indsats på at blive i stand til at fuldende kreative værker sådan rent “teknisk”. Træning. Øvelse. Legende, opsøgende, afsøgende færden i feltet. Kræver den første del også en masse indsats, eller er det bare en gave nogen har og nogen ikke har? Er alle åbne og kan modtage “sfærernes musik”, som John Lennon beskrev sin måde at arbejde på? Mon ikke alle kan åbne, hvis de bliver opmærksomme på, at de kan åbne?
    Man hører af og til nogen sige om et kunstværk: “DET kunne jeg sgu også have lavet!”. Ja, men du gjorde det ikke. Du så ikke, at du kunne lave det, og at det kaldte på at blive lavet. Du fastholdt det ikke, det gjorde kunstneren.
    Godt Ord Igen kan måske ses som et sted, hvor der er sat nogle rammer, der gør det let at udfolde og gennemløbe den kreative proces på et felt, hvor mange kan være med. Feltet er vores fælles sprog og de erfaringer og billeder og den historie, vi hver især bringer med. En simpel, virtuel sandkasse. Simpel fordi modellen tydeligvis har en humoristisk slagside; dvs. det er som oftest en humoristisk forklaring, de nye ord inspirerer til. Vi får næppe jordomrystende, samfundsomvæltende kunstværker ud af hjemmesiden. Men vi får dælme mange pragtfulde guldkorn, som trækker på smilebåndet. Fx har vi fået den vidunderlige blokfløjteakvavit, så tak for den og alle de andre 🙂 Jeg håber nogle af dem vil brede sig ud i talesproget.
    Der er helt sikkert nogen, du kan lide. Kig lidt rundt i ordbogen her: http://www.godt-ord-igen.dk/words
    Jeg fortæller en smule om Godt Ord Igen i morgen, 24. november på P1 i Sproglaboratoriet kl. 11.03.
    “When real music comes to me – the music of the spheres, the music that surpasses understanding – that has nothing do with me, cause I’m just the channel. The only joy for me is for it to be given to me, and to transcribe it like a medium… those moments are what I live for.” – John Lennon

  • ThumbnailHer er en af de sjældne historier, hvor Krister ser væsentligt anderledes ud end normalt. Tilbage i 70’erne var han gæst i et intellektuelt litteraturprogram sammen med bl.a. en rødstrømpe. Den animerede snak går […]

  • Krister har som tidligere nævnt beskæftiget sig med mange forskellige ting. Her i dette nedslag følger vi ham på stuegang, da han i en periode gjorde nytte som overlæge. Han havde her held til at møde både Al Gore og rockeren Bynke.   stuegang1 stuegang2 stuegang3 stuegang4

    Denne historie er samtidig et eksempel på en af de fordele der er ved at lade Krister ytre sine palindromer i et tegneserieformat. Hans sidste replik på sidste billede, “Duksedreng, Al Gore! Vita, de senile savner pinedød en ipren, vaseline, sedativer og lagner. / De skud!” hænger ikke sådan helt indlysende sammen, hvis man kun har teksten, men når vi er i et billedligt univers, kan den passende skæres over i to sammenhængende deltalebobler, så den uduelige Vita undervejs kan afbryde ham og skyde lidt ekstra kontekst ind, der retfærdiggør sidste del.

  • Spændende! Godt med en hurtig intro!

  • ThumbnailI denne historie er Krister håndværker, og sammen med sine to kolleger løser han en opgave i et hus, hvor der bl.a. bor et par dejlige damer.

    Det er igen en historie, som bygger op til et enkelt […]

  • ThumbnailKrister, vores palindromitisramte antihelt, har haft adskillige jobs og interesser gennem sit begivenhedsrige liv. Endnu foreligger der ingen kronologi, og den ville også være svær at opbygge, eftersom han […]

  • Thumbnail

    Selvom denne historie er relativt nyt (fra 2010), så er den et eksempel på en klassisk Krister-historie: Krister har én eneste replik, og hele handlingen bygger op til den: “Ruineret, meget tyk skytte […]

  • Jakob Fredslund commented on the post, Fair play, on the site Jakob Fredslund 5 years, 10 months ago

    Næh, jeg var sikkert ikke kommet i gang så. Har faktisk tit tænkt, at det sgu nok er en nødvendighed, at man som politiker i et politisk parti af og til må æde sine egne principper og kæmpe for noget, man synes er […]

  • Socialdemokraten Magnus Heunicke fik i den forgangne uge en del opmærksomhed, fordi han offentligt anerkendte og roste en politisk modstanders indsats og samtidig vedgik, at han selv havde taget fejl i sin […]

  • Interessant indlæg. En af grundene til, at man gerne vil have flere kvinder i branchen – startende med på fx datalogistudiet – er, har jeg forstået, at man gerne vil sikre sig, at man ikke afskrækker dygtige […]

  • Tak for linket Therese, meget sjovt at se! Der er gennem årene et par stykker der har spurgt, om man kunne lave film eller tegnefilm med Krister, men det er aldrig blevet til noget. Så sjovt at se, hvordan en […]

  • Tak! Fedt at høre!
    PS. Og tak for din follow på min twitter-profil – som jeg så godt nok aldrig har brugt, så for en ordens skyld har jeg nu deaktiveret den. Du er mere end velkommen på facebook-gruppen Godt Ord […]

  • ThumbnailEt palindrom er et ord eller en sætning, der staves ens forfra og bagfra. Mange kender nok palindromet

    En af dem der red med fane.

    Desuden er der klassikere som regninger samt navnene Otto, Ebbe og Anna. Der […]

  • Jakob Fredslund wrote a new post, Måsspasmager, on the site Jakob Fredslund 6 years ago

    Hej!

    Therese har inviteret mig med på qed-vognen, fordi hun deler min interesse for sprog og ord – og mere præcist hvad man kan få ud af at interessere sig for sprog, når man samtidig interesserer sig for […]