Lancering af agilt community. It’s hard!

I regi af Agile Excellence har vi introduceret en del teams for den agile verden og der findes flere områder i KMD, der kører agilt uden vores hjælp. Vi vil gerne sikre et forum for alle med interesse i agil udvikling, så de har et sted at udveksle deres erfaringer, specielt ScrumMastere og Product Owners.

KMD har netop relanceret vores intranet på en SharePoint 2013 portal med en nogenlunde fornuftig håndtering af Communities. Vi har overtaget et stagneret agilt community (Skulle du, kære læser, sidde på en KMD PC på KMDs net, kan community’et tilgås her). Planen er at vi vil opbygge stedet for agil udvikling i KMD.

Jeg forestiller mig, at vi dækker følgende områder:

  • Praktisk information; såsom hvordan man bestiller nye Post-Its, magneter, tuscher, Poker Planning kort og alt andet der skal bruges til et Scrum kit.
  • En anbefalet litteraturliste.
  • Diskussions forum, hvor vi i Agile Excellence bestræber os på at være aktive.
  • Kalender med meetups.

Som udgangspunkt vil vi planlægge en tilbagevendende session af to–tre timers varighed. KMD har til huse flere steder i landet, så vi bør overveje om vi skal afholde et meetup på alle lokationer, eller afholde det hvor der er flest deltagere og så invitere dem der ikke tager rejsen til at deltage via videokonference. KMD bruger Lync i hele organisationen og alt andet lige, fungerer det udmærket. Faren ved at afholde disse på alle lokationer og holde dem offline er tilslutningen til meetup’et. Et meetup med to personer (inkl. facilitator) er ikke et meetup.

Vi har endnu ikke bestemt os for formen på meetups, men jeg har tænkt over flere muligheder.

ERFA

En session hvor dagsordenen er kendt på forhånd. Sidste punkt på dagsordenen vil så være at fastlægge dagsordenen for næste møde. Formålet vil være at give deltagerne rum til at fremlægge de tiltag eller problemstillinger de har ude i de enkelte teams. Præsentationer er velegnet til videokonference, så denne form kan godt lade sig gøre.

LEAN COFFEE

Der er skrevet meget om Lean Coffee tilgangen og det er en klar mulighed for vores meetups. Her er den fysiske tilstedeværelse til meetup’et vigtig. Den frie diskussionsform om dagsordenen er ikke specielt velegnet til videokonferencer.

SOCIAL

Her kan man fx mødes til frokost ude i byen en fredag og diskutere frit. Herefter kunne man tage en øl / sodavand på en bar / pub og stadigt ville diskussionen være fri. Erfaringviser at sociale arrangementer nedbryder barrierer og efterfølgende vil det være nemmere at tage kontakt til de andre medlemmer af communitiet hvis man har spørgsmål. Denne form fungerer helt sikkert ikke via videokonference!

Formen behøver ikke være den samme mellem hvert meetup. Lige nu er jeg tilhænger af ERFA formen med videokonference, krydret med sociale arrangementer for de enkelte lokationer. Det mener jeg virker som et fornuftigt kompromis.

Men hvad kan man ellers gøre? I Agile Excellence har vi ikke stor erfaring med håndtering af communities, så vi er åbne for forslag.

Share Button
The following two tabs change content below.
Profile photo of Daniel Nielsen

Daniel Nielsen

Agile Coach af Teletronics.ae
Daniel har en sund interesse for software udvikling og alt hvad der hører til. Han arbejder primært som Agile Coach // Scrum Master. Interessen for udviklingsprocesser og samarbejde mellem mennesker har været tilstede fra første job og er ikke blevet mindre de seneste 10 år.
Profile photo of Daniel Nielsen

Nyeste indlæg af Daniel Nielsen (se alle)

3 kommentarer for “Lancering af agilt community. It’s hard!

  1. Profile photo of Therese Hansen
    30. juli 2014 at 9:46

    Superinteressant udfordring.

    Min umiddelbare tilgang til det ville være at tage nogle snakke med folk i det stagnerede agile community og høre hvad de gerne vil have ud af et community og hvorfor det nuværende community er stagneret. Man skal jo ikke have et community for communitiet skyld, men for medlemmernes skyld. Hvis man finder ud af at folk ikke er interesseret i et community kan det være at en vedligeholdt FAQ var mere passende.

    Når det så er sagt, så håber jeg der er interesse for et community. Så kunne I f.eks. overveje om det skal være indenfor murene. Ville jeres folk have gavn af at I åbnede (nogle) sessioner for offentligheden, så der kom ny viden ind?

    Min erfaring med communities er at de har let ved at dø, hvis ikke der er ildsjæle involveret, men også ildsjæle kan dø ud. Hvad kan I gøre for at holde gang i ildsjælene – kan I påskønne dem på en eller anden måde (ofte er et klap på skulderen nok, men det kan også være mere konkret)? Har I en overordnet community manager (altså en der ved noget om communities og hvordan man får mest ud af dem)?

    Jeg ville nok afprøve alle de tre meetup-former og så se hvilken feedback I får på formen.

    • Profile photo of Daniel Nielsen
      30. juli 2014 at 10:47

      Enig, vi er meget spændte på udfaldet :-)

      Jeg var en del af det stagnerede commynity. Den primære funktion var et diskussions forum, så man kunne blive notificeret hvis der blev delt et link. Da jeg fandt siden, var det allerede stagneret så jeg er usikker på om der nogensinde har været andet. De snakke vi har haft ude i forretningen viser at der er en interesse for noget mere end et forum, altså vidensdeling og sparring.
      Vi starter nok med noget ERFA + Social for at se om vi kan få bare en smule opbakning. Om det ender med en vedligeholdt FAQ + forum eller bliver til mere, det finder vi så ud af efterhånden.

      Det med eksterne oplæg / offentlige sessioner er en rigtig god ide. Jeg har været så fokuseret på et KMD-vendt arrangement, men der er intet der forhindrer os i at åbne det op. Evt kan vi invitere passionerede folk ude fra til at holde oplæg eller lave workshops.

      Vi starter med at det er ildsjælene i Agile Excellence der bidrager til community’et, og så vil vi gerne at det udvikler sig derfra :-) Jeg er faktisk usikker på om vi har en Community Manager eller tilsvarende rolle i KMD, men det er vi ved at undersøge.

  2. Profile photo of agilerasmus
    20. august 2014 at 9:51

    Jeg har selv startet et agilt community op på min arbejdsplads. Det kræver en masse benarbejde for at få folk til at være aktive – specielt over flere geografiske lokationer.

    I det setup jeg er landet på kører vi en række forskellige event-typer alt efter hvilken type kommunikation vi vil tilvejebringe.

    Netmøder/Screencast/E-møder: Hvis vi primært har envejs kommunikation. Det kan være i forbindelse med introduktion af nye metoder, værktøjer eller lignende.

    Centrale møder: Vi afholder periodisk større møder der på mange måder minder om konferencer. Her beder vi både interne og eksterne agilister om at præsentere et emne som publikum senere kan debatere.

    Decentrale møder: På hver location laver vi små events, i visse tilfælde som lean coffee.

    Alle har hver sit fokus og værdi. Det er vigtigt at definere formål for at få success.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *