Forskellen på brugeroplevelse og brugervenlighed

En nær ven af mig er blevet bestjålet hver dag i flere år. Jeg har bare stået passiv og set til uden egentlig at kunne gøre noget. Problemet er at det er en form for organiseret kriminalitet, som har skabt en enighed om at det er ok at bestjæle min ven. Min ven hedder oplevelse og den har i flere år fået stjålet sin betydning af personer der arbejder med brugervenlighed. Dette indlæg er et lille kvæk, i en sikkert umulig kamp for ordet oplevelse, for at få dets rette betydning igen.

Hvis du spørger en tilfældig dansker om hvad en god oplevelse er, så svarer de ofte med et eksempel på noget, der har rørt dem på den ene eller anden måde, noget der oversteg deres forventninger.

Hvis du derimod spørger (og særligt i IT-kredse) hvad en god brugeroplevelse er, så reduceres betydningen af oplevelse for det meste til brugervenlighed og hvilken farve køb-knappen skal have. Diverse ‘User-Experience’ specialister har stjålet ordet oplevelse og devalueret dets betydning til et spørgsmål om at hjælpe brugeren på en behagelig, effektiv og intuitiv måde. Problemet er at det netop IKKE handler om oplevelse – det handler blot om at opfylde det forventelige.

Oplevelser er meget mere end det. En oplevelse er noget der bliver bemærket. Det er noget der får en til at stoppe op og tænke. På den måde er oplevelsesdesign faktisk brugervenlighedens modspiller. At skabe oplevelser handler netop om IKKE at gøre som folk er vant til. Det handler om at overraske, og allerhelst på en positiv måde. med brugervenlighed imødekommer man brugernes behov og forventninger, med oplevelser forsøger man at overgå brugernes behov og forventninger.

Jeg negligerer ikke brugervenlighed. Faktisk skal det gerne gå hånd i hånd med gode oplevelser. En hjemmeside der kun er behagelig, effektiv og intuitiv men uden oplevelser bliver hurtigt kedelig, mens en hjemmeside fuld af oplevelser og uden brugervenlighed ikke er let at bruge.

Jeg beder blot om at man kalder en spade for en spade, og giver ordet oplevelse dets rette betydning tilbage.
🙂

Share Button
The following two tabs change content below.
Profile photo of Søren Hougård Nielsen
Søren ejer virksomheden ForSørenDa, hvor han med en oplevelsesøkonomisk vinkel hjælper virksomheder og organisationer med at skabe en klar identitet på nettet. Det handler om at signalere de rette værdier og at skabe værdi for målgruppen. Her på QED fokuserer han hovedsageligt på, hvordan User Experience også er et værktøj til at skille sig ud med.
Profile photo of Søren Hougård Nielsen

Nyeste indlæg af Søren Hougård Nielsen (se alle)

Flattr this!

3 kommentarer for “Forskellen på brugeroplevelse og brugervenlighed

  1. Michelle Andreassen
    november 12, 2014 at 3:40 pm

    Jamen du har da helt ret, selvom du muligvis bevidst trækker på min seneste artikel om brugeroplevelse 😉
    Men kan vi ikke godt blive enige om at der er forskel på om vi snakker oplevelser i bred forstand, som f.eks. en tur i Disneyland hvor man drikker te med Askepot, og på oplevelsesdesign, hvis formål det er at skabe en ekstra oplevelse for brugerne, og på brugeroplevelse, som er den subjektive opfattelse vi hver især har når vi interagerer med et produkt? Der er ingen grund til at drive rov på user experience som formodentligt har eksisteret i længere tid end experience design, så hvad med om vi deles ligeligt, men bare husker at sætte tingene i deres rette kontekst? Måske burde det hedde brugeropfattelse i stedet for brugeroplevelse, men det er ligesom ikke helt rigtigt, så medmindre du kan “coine” en bedre term på dansk, så fortsætter jeg altså med brugeroplevelse. Skulle det lykkes dig at komme med en bedre dansk term, så skal jeg nok hjælpe dig med at sprede det. For når det kommer til stykket, så er det jo slet ikke ordet, men metoden der betyder noget.

  2. november 12, 2014 at 9:55 pm

    Dette indlæg er lavet som en kommentar til følgende indlæg http://qed.dk/michelle-andreassen/2014/11/10/ux-begyndere-del-1/

    Vil du være med i diskussionen så opfordrer jeg dig til at tage den sammen med Michelle og jeg under hendes indlæg 🙂

  3. november 13, 2014 at 8:51 am

    Hej Michelle og tak for din kommentar, det er lidt mærkeligt for jeg havde ikke set din kommentar, da jeg opfordrede til at fortsætte diskussionen i din tråd. Så jeg beklager min sidste kommentar, det var altså ikke for at være flabet.

    Og jo vi kan godt, i hvert fald et langt stykke hen ad vejen, blive enige om at der er forskel på de forskellige begreber og at der ikke er nogen grund til at drive rov på begrebet UX. Problemet er bare at jeg netop oplever at der ofte bliver sat mere eller mindre lighedstegn mellem brugervenlighed og brugeroplevelse, og at man derved netop driver rov på begrebet, fordi det lukker af for en masser andre fagområder, der også arbejder med UX.

    Men ja vi er helt enige i at UX dækker over den generelle oplevelse af et produkt – herunder er jeg også enig med dig i at brugervenlighed hører til, sammen eksempelvis troværdighed, brugbarhed og for den sags skyld oplevelsesdesign. Hvilke delområder/værktøjer man så vælger at gribe fat i i forbindelse med udviklingen af et produkt bør handle om hvilken brugeroplevelse man ønsker at skabe. Der er måske ingen grund til at arbejde med oplevelsesdesign når man laver citronpresser, med mindre man hedder Phillip Starck 🙂

    Så når alt kommer til alt, så opponerer jeg imod, at du i dit indlæg definerer UX med brugervenlighedtermer som behagelig, effektiv og intuitiv… Jeg mener at UX bør defineres meget bredere det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *