Beware of the dark patterns.

Dark patterns er ikke noget som folk ”on the dark side” bruger til at sejre over flere jedi-riddere, men noget som dukker op flere og flere steder på nettet.

Pioneren inden for dark patterns er et flyselskab som alle kender og hader. Skal man ud og flyve, starter man ud på deres hjemmeside med en pris på en flybillet, der er så billig, at man faktisk sidder og føler sig helt dum ved ikke allerede at have købt mindst 5.

Men så snart man er luret indenfor følger et eventyr, eller nærmere en skrækhistorie af forskellige tick-kasser som man skal vælge og ikke vælge, men lige meget hvad så ender man med at den pris der stod på skærmen til at starte på er blevet fordoblet, inden man overhovedet er nået til at taste sine kreditkort-detaljer ind.

Dark patterns handler om at gøre ting uoverskuelige for brugere, eller gøre det besværligt at fravælge tilkøb eller i det hele taget gøre ting som vil fratage site-ejerne ekstra indtjening.

Der er mange måder at gøre det på. Et som man ofte møder når man laver et abonnement, at det er virkeligt nemt at melde sig ind, men frygteligt svært at melde sig ud igen. Det er ikke så udbredt i Danmark, men i England er der mange eksempler på det, f.eks. fitnesskæden FitnessFirst, hvor det tager omkring 3 minutter at blive medlem i deres fitnesskæde, men det er meget svært at melde sig ud igen. Dette pattern kaldes Forced Continuity

Et af de mange dark patterns som flyselskabet bruger er Misdirection, et godt eksempel på det: prøv bare at købe en billet uden at få rejseforsikring, det kræver totalt stilhed omkring en.

rejse uden forsikring

Men selvom de er slemme, er de langt fra de eneste, Skype, Java update (som i Oracle) gør det også. Der er mange andre dark patterns, som bliver mere og mere populære efterhånden som webbutikker bliver mere strømlinet og får mere fokus på indtjening. Manden som står bag darkpatterns.org råber til kamp mod firmaer som bruger disse beskidte metoder, og siger at udviklere skal sige nej til at implementere sådanne løsninger. Jeg er enig, men jeg ved ikke, om jeg vil sætte mit job på spil for det.

Et andet pattern som jeg tit møder hedder Disguised Ads – det er reklamer forklædt som faktisk indhold. Faktisk er det noget som jeg ofte har set i madblade, hvor bladets spisesteds-anmeldelser bliver efterfulgt af en reklame som til forveksling ligner en anmeldelse. Et andet eksempel som de fleste møder hver dag er i Googles søge-resultater, hvor de øverste ”resultater” altid er reklamer, eneste måde at se forskel er et lille ikon hvor der står ”Ad”, det samme mønster bliver faktisk også ofte brugt i paper-magasiner som indeholder anmeldelser.

Det lyder måske som om det er okay at gøre disse ting. Bevares de arme firmaer prøver jo bare at tjene penge. Men prøv at forstil dig, at du går rundt i et supermarkedet, og fordi du har taget kylling, så er der en der lister citroner ned i din indkøbskurv, fordi supermarkedet gerne vil ”hjælpe” dig, da kylling jo er god med citron. Det er det samme som der sker når et site prøver at tilføje ting til din regning.

Jeg kan varmt anbefale at se følgende præsentation på siden darkpatterns.org

Og jeg vil efterlade jer med en sidste eksempel: Hvad betyder egentligt følgende:
ekstra gebyrer eksluderet

 
 

 
 
Er der nogen som kender andre dark patterns?

Share Button
The following two tabs change content below.
Profile photo of kimfalk

kimfalk

Lead Data scientist hos Karnov om dagen, Forfatter til Practical Recommender Systems om aftenen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *