UX på formler

Den Brugervenlige Brevkasse besvarer spørgsmål fra et User Experience perspektiv. Spørgsmål kan finde vej til mig via tusch-skrevne breve (alternativt twitter og digitale kommentarer).

rules

“Kan man stille UI/UX op på formler og tommelfingerregler? Gør UX’ere det?

Den eneste UI-regel jeg har hørt om er 7+-2-reglen om antallet af punkter i en navigationsmenu – men den har jeg læst er en myte.

-Therese”

Kære Therese

7 plus/minus 2 er ganske rigtigt en myte. Kort fortalt handler det om at mennesker ikke kan holde mere en 5-9 elementer i deres korttidshukommelse. Men ofte når vi designer software er alle elementer jo visuelt tilstede på skærmen og eliminerer dermed behovet for regler omkring antal.

At finde tommelfingerregler på tværs af alle UX’ere er svært. UX er, som bekendt, forkortelse for User Experience og enhver brugsoplevelse er en unik sammenblanding af produkt og bruger og kontekst. Derfor er de bedste UX-regler ofte vage generaliserende floksler der kan tilpasses enkelte situationer, f.eks. KISS (Keep It Simple Stupid), hvor der for hvert tilfælde skal defineres; hvad er det simple for min bruger her?

Men der er ingen tommerfingerregel til at empatisere med sin bruger. Tværtimod gør UX meget ud af netop ikke kunne defineres at faste regler. Hvis man fejlagtigt betragter UX som pynt på toppen af software design ender det ud i et rent modemæssigt spørgsmål; lige nu er flade ikoner all the rage. Men god UX, rigtig IX er bygget op for at forstå og dermed besvare brugerbehov. Og det er der altså ingen regler for.

Share Button
The following two tabs change content below.
Profile photo of Mathilde Hoeg

Mathilde Hoeg

freelance
Mathilde er uddannet i IT-produktudvikling og arbejder som freelance UX-konsulent og designer. Selvom hun har en teknisk baggrund er det altid mennesket der kommer først i design. Til det er hun stor fan af tuscher og papir til at kommunikere og genere nye, fede design ideer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *