UX for Mobile

ux for mobile thumb

Overskriften er også titlen på en af præsentationerne ved årets GOTO konference, men jeg syntes jeg ville låne den, da det er et emne som jeg beskæftiger mig med til daglig og jeg vil gerne opfordre flere til at interessere sig for det. Der er kun halvanden uge til GOTO-konferencen i Aarhus, og jeg ser frem til at høre hvad Chris Atherton, freelance User Experience Architect hos Finite Attention Ltd., kan lære mig om Mobile UX, da det er et område i konstant udvikling. UX er en kompliceret størrelse som mange har et fejlagtigt indtryk af, og det er de færreste der forstår forskellen på arbejdet med UX til de forskellige skærmstørrelser og devices som findes.
For en kort introduktion til UX kan du læse mit indlæg “UX er ikke bare UI!

Desktop versus mobil UX

En af de store udfordringer når det kommer til Mobile UX er, at hver gang der kommer platformsopdateringer kommer der også ændrede trends og layouts, hvilket gør det svært at følge guidelines. En anden er, at mange af de ting vi har vænnet os til med UX for webdesign ikke kan bruges til mobil UX, både pga. skærmstørrelser, de forskellige devices funktioner og de begrænsninger der kan opstå med begrænset lagringsplads og problemer med internetforbindelsen. Der skal som udgangspunkt nogle helt andre retningslinjer til, når man bevæger sig fra webdesign til mobilt design, og disse retningslinjer ændrer sig hurtigt. Uanset om man er fan af retningslinjer eller ej, så er konsistens en meget vigtig del af UX og derfor betyder retningslinjer og guides meget for at skabe den rigtige brugeroplevelse.

Elementer i mobile brugeroplevelser

elements-of-mobile-uxDer er mange elementer som har betydning for den oplevelse en bruger af en mobilapp har. Nogle er meget konkrete som selve devicet, indholdet og designet, men også mere abstrakte som konteksten og brugerinput.
Det spiller en stor rolle om der er tale om en webapp eller en mobilapp og hvilket device man benytter. Det er vigtigt at man ikke bare betragter en mobilapp eller webapp som en minimeret udgave af sit website. Det kræver en strategi som tager hele brugeroplevelsen med i betragtning og i stedet for at kigge på hvad man ønsker at tilbyde brugerne, istedet overvejer hvad brugerne har behov for, så man sikrer at man leverer noget som opfylder et reelt behov. Hvis man ønsker at app’en bliver brugt og ikke bliver en af de tusindvis af apps som downloades uden nogensinde at blive brugt, så kræver det at man gør en forskel, enten ved at tilbyde en speciel brugeroplevelse eller opfylde et behov bedre end andre apps kan gøre.
Hvis man benytter de værktøjer der er indenfor UX, hvoraf heldigvis kun de færreste påvirkes af om der er tale om mobildesign eller webdesign, kan man komme langt med sin app og nå frem til en løsning som udfra bl.a. brugerindsigt, konteksten (som kan skifte meget med mobiltelefoner og tablets), design og apparaternes funktioner resulterer i tilfredshed for både brugerne og den virksomhed eller organisation som står bag app’en.

For en mere dybdegående gennemgang af disse elementer, vil jeg anbefale artiklen The Elements Of The Mobile User Experience af Lyndon Cerejo. Jakob Nielsen og Raluca Budio har også skrevet et meget nyttigt værk, Mobile Usability, som indeholder en grundig gennemgang af overgangen til mobilapplikationer fra webdesign. Begge dele er godt nok fra 2012, men jeg synes alligevel at de giver et nemt overblik over de væsentligste rammer for UX.

Chris Atherton vil i sin præsentation til GOTO give et overblik over hvordan hjernen behandler visuel information og i hvilken rækkefølge. Mange benytter i dag mobilen som en forlængelse af deres kognitive rum, da den kan rumme oplysninger som f.eks. telefonnumre, så vi ikke længere selv behøver at huske på den slags detaljer. Hvordan hjernen arbejder sammenholdt med vores anvendelse af mobile devices har betydning for, hvordan vi bør designe software til disse, hvilket Chris vil give et indblik i. Jeg er spændt på at se, om jeg skal til at ændre min måde at arbejde på efter denne præsentation. Jeg vil under konferencen følge op på dette indlæg og dele min læring med jer, så hæng på – eller kom til konferencen og hør præsentationen sammen med mig!

Share Button
The following two tabs change content below.
Profile photo of Michelle Andreassen

Michelle Andreassen

Adjunkt
Michelle Andreassen er adjunkt hos Erhvervsakademi Aarhus, konferencetaler, selvstændig erhvervsdrivende og har en Cand.IT i webkommunikation. Hun blogger fortrinsvist om gamification, arbejdsmotivation, UX og mobilapplikationer. Twitter: @ITAddiction

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *