Lad brugeren vente og skab mere værdi

En af de helt grundlæggende læresætninger indenfor brugervenlighed er hastighed. Det anses af mange som næsten en dødssynd at have en langsom hjemmeside. Men hvad tænker du, hvis jeg siger, at man i nogle tilfælde faktisk kan øge brugeroplevelsen, og dermed brugsværdien, ved at sænke hastigheden?

Findes der tidspunkter hvor ventetid faktisk giver mening? Ja det gør der. Forestil dig for eksempel at du går ned i den lokale kiosk for at købe et skrabelod, og at ekspedienten i stedet for at udlevere loddet, hurtigt tjekker kontrolfeltet og fortæller dig at du desværre ikke vandt noget. At trække tiden er en af grundlæggende faktorer indenfor lotteri. Det er i forventningens glæde og drømmenes øjeblik at en stor del af værdien skabes. Det gælder såvel offline som online.

Et andet eksempel som måske er lidt mere langhåret, handler om opfattelsen af tid i forhold til opgavens størrelse. De fleste herinde er formentligt enige om at den tid det tager for en server at behandle en pengeoverførsel på 1 kr. tager omtrent samme tid som at overføre 1.000.000 kr. Men perceptionsmæssigt opfatter vi den sidste opgave som langt mere omfangsrig, og derfor kan det øge troværdighed ved overførslen af større pengebeløb, at indføje en loadingbar, der eksempelvis viser pengene “flyve” fra en bank til en anden.

Ovenstående er inspireret af et blogindlæg jeg læste for et stykke tid siden. Jeg har desværre ikke kunnet finde frem til den igen, så hvis nogen af jer genkender den, må I meget gerne sende mig et link, så den rette kan blive krediteret.

Et tredje eksempel har jeg fundet på socialtriggers.com, som blandt andet nævner en undersøgelse lavet af to forskere fra Harvard Business School. De lod to grupper søger efter en flyrute. Den ene gruppe mødte en traditionel gammeldags statusbar. Den anden gruppe blev vist en detaljeret statusbar, der viste hver enkel rute blive tjekket for billetter. Resultatet på undersøgelsen blev at det var gruppe to, der var mest tilfredse med løsningen – og det til trods for at denne gruppe måtte vente et helt minut på resultatet! Altså endnu et eksempel på at man ved at skabe unødvendig ventetid, på de rette tidspunkter, kan øge brugsværdien af sine produkter.

Har I andre eksempler på, at ventetid kan skabe værdi for brugeren?

Share Button
The following two tabs change content below.
Profile photo of Søren Hougård Nielsen
Søren ejer virksomheden ForSørenDa, hvor han med en oplevelsesøkonomisk vinkel hjælper virksomheder og organisationer med at skabe en klar identitet på nettet. Det handler om at signalere de rette værdier og at skabe værdi for målgruppen. Her på QED fokuserer han hovedsageligt på, hvordan User Experience også er et værktøj til at skille sig ud med.
Profile photo of Søren Hougård Nielsen

Nyeste indlæg af Søren Hougård Nielsen (se alle)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *