Det praktiske i at være digital nomade

Min mand og jeg har besluttet at tage til Thailand 3 måneder hver vinter, så jeg sidder for tiden i Bangkok.

Hvorfor? Tjaa, til at starte med var svaret at vejret er bedre, men andre argumenter er kommet til siden. Nu vil jeg sige at den største fordel er al den tid man får.

Derhjemme skal man bruge tid på at købe ind, lave mad, gøre rent, besøge kunder, hjælpe praktikanten, netværke med ligesindede og tage på familiebesøg. Nogle af de ting savner man selvfølgelig (nej, ikke rengøringen), men der er noget særligt ved at have en forsimplet hverdag. Nu skal vi kun koncentrere os om at arbejde, spise, hygge, få lidt motion og sove. Det er en utrolig overskuelig måde at leve på.

Overskuddet bruger vi på at få ting fra hånden. I år brugte vi de første 14 dage her i Bangkok på at realisere vores drøm om at få dette site QED.dk i luften. Ting bliver lidt sværere, når man ikke kan være i Danmark til f.eks. at rekruttere bloggere, men hvor der er vilje, er der vej, og heldigvis kan mange ting lade sig gøre online. Sidste år fik vi lavet en iPhone-app med mine brødre og året før (hvor vi havde mere end 3 måneder) lavede vi xiive.com.

Planerne for fremtiden inkluderer at lave et site til organisering af vores egne netværk og samarbejder (en ide som forhåbentlig kan generaliseres), at få en social indboks udgivet på iPad og at få færdiggjort en social CRM, som vores praktikant har arbejdet på. Vi har mange bolde i luften og nu er der tid til at gribe nogen af dem.

Derudover skal vi passe vores kunder. Verdens bedste kunder, som accepterer at vi ikke er til at træffe i disse 3 måneder – vi kan ikke lige kigge forbi. Det kræver meget tillid begge veje. Heldigvis bemærker de også vores produktivitetsboost og synes det er fedt, når ting går hurtigt. Her hjælper tidsforskellen til tider, da vi har 6 timers arbejdsdag inden vores kunder møder.

Det er ikke svært at få til at hænge sammen økonomisk. Vi lejer mest hotellejligheder (4-5 stjerner) til ca. 8000 kr. om måneden, hvilket dækker alle faste udgifter udover mad og transport. På hotellet har vi så internet, tv, pool og træningscenter. Lejen inkluderer vand og el.

Mad kan man variere udgiften på. For at få fuld produktivitet bestiller vi ofte roomservice eller mad udefra, selv om det er lidt dyrere. Bangkoks svar på Just-eat leverer fra alle steder i centrum af Bangkok for 12 kr oftest indenfor 1 time. Så skal du bare finde ud af om du helst vil spise græsk, spansk, indisk, thai, dansk, amerikansk, fransk, kinesisk, italiensk, afrikansk, engelsk, japansk eller arabisk mad.

For tiden bevæger vi os ikke så meget ud på grund af demonstrationerne i Bangkok. Vi har alt hvad vi skal bruge på hotellet og i nærområdet, så vi har ingen transportudgifter. Om en måneds tid skal vi dog lige et smut til Vietnam på grund af vores visum – det koster heldigvis ikke så meget, men et par tusind ekstra skal vi sætte af til rejse og hotel.

I gamle dage havde vi ikke fast bolig i Danmark og det betød at vi faktisk kunne spare penge på at tage herned. Sådan er det desværre ikke længere, da vi nu har kontor og lejlighed derhjemme. Vi sparer dog stadig slid på bilen, benzin, noget varme, noget offentlig transport og de høje udgifter til mad, man har i Danmark. Vores øgede produktivitet betaler for resten.

Vi savner dog faglig sparring ud over det vi har online og med hinanden. Den inspiration man får af sine kolleger hen over frokosten, hvor emnerne ikke er sat på forhånd. Vi har ofte snakket om at lave noget a la “Project Getaway” bare mere i tanken om at samle en masse nørder på et hotel i Bangkok, så man kunne være social med ligesindede i sin fritid.

Desværre er der sikkert ikke nok der ville være interesseret i sådan et arrangement. Ville du? Hvad ville du savne, hvis du skulle tage afsted?

Share Button
The following two tabs change content below.
Profile photo of Therese Hansen

Therese Hansen

Programmør af Monzoom
Therese er tidligere Scrum Master hos LEGO, medstifter af IT-firmaet Monzoom, lejlighedsvis digital nomade og har en baggrund som datalog. Hun blogger om softwareudvikling, sociale udviklere, agile metoder og startups. Arbejder i øjeblikket på Linkstacks.
Profile photo of Therese Hansen

Nyeste indlæg af Therese Hansen (se alle)

Flattr this!

7 kommentarer for “Det praktiske i at være digital nomade

  1. Profile photo of agilerasmus
    20. januar 2014 at 11:32 am

    Det minder mig om en bog jeg har købt men endnu ikke har læst: Remote fra 37signals.

    Den skulle efter sigende være god og omhandle det at arbejde på distance. 37signals udvikler projektsstyringsværktøjer og har ikke (svjv) noget central hovedkontor. Alle medarbejdere sidder hjemme og er spredt ud over det meste af verdenen.

  2. Profile photo of Therese Hansen
    20. januar 2014 at 5:52 pm

    Jeg har kun hørt godt om den bog, men er ikke nået til den selv. Har dog før læst Rework af 37signals, og den var både letlæselig og inspirerende. Må lige have fat i Remote også.

    Det er altid et spørgsmål om afvejning mellem fordele og ulemper. Der er så meget snak om at storrumskontorer er skidt for produktiviteten og koncentrationen, men det er godt for informationsniveauet at man ved hvad de andre sidder med og kan indskyde en bemærkning, hvis man har noget at bidrage med. Det er til gengæld godt for koncentrationen og produktiviteten at sidde langt væk fra kontoret, men det kræver ekstra tid brugt på at kommunikere med kunder og samarbejdspartnere.

  3. Profile photo of agilerasmus
    20. januar 2014 at 8:12 pm

    Jeg er fortaler for storrumskontorer, da det giver alle de fordele du nævner. Der er højt til loftet og man har let adgang til uformel vidensdeling.

    Bagsiden af medaljen er støj – og her kommer én af mine kæpheste: Der skal være plads til støj på en arbejdsplads. Det skal naturligvis ikke lyde som i en børnehave, men der skal være plads til at man kan tale sammen, bruge telefon eller deltage i online møder. Alt for mange arbejdspladser definerer regler mod at folk går igennem lokalerne, taler sammen i kontoret og deslige. Dét er den ægte produktivitetsdræber.

    • 27. januar 2014 at 8:45 am

      Så længe man indretter sig efter det har jeg heller ikke noget imod støj. Har man brug for at koncentrere sig, så må man tage hovedtelefoner på. Men kolleger skal også opdrages til at tage hensyn i deres støj. Jeg forsøger f.eks. altid at klare mine telefonsamtaler enten udenfor eller i et mødelokale, hvor man kan lukke døren. Med mindre selvfølgelig jeg ved at samtalen er relevant for mine kolleger.

  4. Rikke Simonsen
    28. februar 2014 at 12:35 pm

    Børn lægger en naturlig dæmper på sådanne konstellationer – men ellers super fed ide. Var 100% frisk, hvis en delmængde af familien ikke havde brug for faste rammer/struktur/passe skole.

    • Profile photo of Therese Hansen
      28. februar 2014 at 1:49 pm

      Børn i skolealderen og job-ufleksible ægtefæller er de sværeste ting at overkomme i denne sammenhæng.

      Man kan formentlig godt gøre som os, hvis man har mindre børn – mange hoteller har ligefrem pasningsordninger og barnepiger, så man kan få lidt tid til at arbejde også… om man så har tillid til den slags ordninger i et land langt hjemmefra er jo en smagssag. Personligt ville jeg lade det være op til en vurdering af kulturen omkring børn i det land man tager til og her i Thailand ser det ud til at børn bliver sat ret højt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *