Startup Weekend som Scrum Product Owner bootcamp

Hvad er en af de vigtigste ting Scrum Product Owners gør? At udvikle produkt-visionen og formulere den klart, så alle ved hvad der skal laves og hvorfor.

At udvikle en produkt-vision er dog ikke så ligetil. Den dumper ikke ned fra himlen. Der er mange ting at tage hensyn til – er dette et helt nyt produkt som aldrig har set sin lige før eller en ny version af et eksisterende produkt? Hvilket pain point adresserer vi? Hvem har interesse i produktet (hvis nogen) – hvem betaler, hvem skal bruge produktet og hvem skal sørge for at det virker? Er der lovmæssige hensyn at tage?

Når man så står med en produktvision skal den også videreformidles på en god og gerne kreativ måde, som inspirerer teamet og holder dem på rette vej.

Hvordan øver man sig i den del af Scrum Product Owner-arbejdet?

Man kan f.eks. tage til en Startup Weekend. Navnet er næsten selvforklarende: konceptet er at man launcher en startup-virksomhed på en weekend. I denne proces kommer man gennem de nødvendige skridt, såsom dannelse af teams, valg af ide, afklaring af ide og forretningsmodel, markedsundersøgelser, prototype-bygning og lignende oplysende aktiviteter.

Den første aften på Startup Weekend skal der vælges ideer at arbejde på over weekenden og her er det de personer som bedst kan kommunikere deres produktvision til de andre deltagere, som har nemmest ved at få deres ide valgt. Denne aften flyver pitchene gennem luften og man kan lære meget af de opfindsomme måder folk får formidlet deres ide. Grupperne dannes ud fra hvilke evner ide-folkene ønsker i deres gruppe og hvem de så kan få overbevist om deres vision.

Fordi man ikke kan nå alt omhandlende at starte en virksomhed på en weekend vil arbejdet koncentrere sig om at skærpe pitchen til søndag aften og overbevise dommerne om at man som team er kompetent til at føre ideen ud i livet. Her ser man igen gode kommunikative tricks i spil, som man som Scrum Product Owner bagefter kan gå hjem og bruge i sin hverdag. Cheat sheet overviews, videoer, produktindpakninger, prototyper, personaer og lignende bliver brugt i flæng til at kommunikere visionen – der er masser inspiration at hente.

Hvis du har lyst til at deltage i sådan en Startup Weekend, så er næste danske udgaver d. 21-23 november i København (Founders House) og Aarhus (Navitas).Hvad er en af de vigtigste ting en Scrum Product Owners gør? At udvikle produkt-visionen og formulere den klart, så alle ved hvad der skal laves.

At udvikle en produkt-vision er dog ikke så ligetil. Den dumper ikke ned fra himlen. Der er mange ting at tage hensyn til – er dette et helt nyt produkt som aldrig har set sin lige før eller en ny version af et eksisterende produkt? Hvilket pain point adresserer vi? Hvem har interesse i produktet – hvem betaler, hvem skal bruge produktet og hvem skal sørge for at det virker? Er der lovmæssige hensyn at tage?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *