Jeg har ofte tænkt at innovation og kreativitet er begreber, der er svære at håndtere i praksis. Specielt som softwareudvikler med diverse deadlines, budgetter osv. Da jeg blev inviteret til et foredrag i Aarhus med iværksætter og innovationsekspert Jonathan Løw, arrangeret af IT Forum, tænkte jeg straks: NU skal jeg endelig lære hvordan jeg bliver mere innovativ! Så jeg var meget forventningsfuld da jeg tog til foredraget i onsdags. Jonathan Løw havde heldigvis den indstilling at foredraget mest skulle handle om innovation i praksis – og ikke blot som et buzzword.
Jonathan lagde ud med at definere forskellen mellem innovation og kreativitet. At få mange forskellige idéer er kreativt (nogle idéer mere skøre end andre), men at finde den rigtige idé, lytte til brugernes behov og derefter lave en prototype, dét er innovativt. Gerne en original ide, som er forholdsvis nem at realisere.
Omdrejningspunktet er at lytte til brugerne og forstå deres behov. Ikke at spørge brugerne hvad de selv mener de har brug for. Det ved brugerne normalt ikke. Når man har indsamlet data, går man hjem og udvikler idéen til et produkt, der kan dække brugernes behov. Her er det vigtigt at lave og udgive en prototype så hurtigt som muligt for at kunne få feedback fra brugerne.
Og ja, det minder meget om grundprincipperne i agil softwareudvikling. Den del, der er sværest for et softwareprojekt, er netop at forstå brugernes behov, i stedet for at spørge brugerne: ”hvad er det I gerne vil have?” Hurtige feedback-loops og prototyper er også vigtige elementer i agil softwareudvikling.
Men hvordan bliver man mere innovativ? Det handler i bund og grund om to ting: Vær ikke bange for at begå fejl, og lær at undgå at sige ”Nej” eller ”Men…” når man er i en idéudviklingsfase.
Hvis man begår fejl, skal man kollektivt lære af fejlene. Det gør ikke noget at en idé fejler engang imellem. Til foredraget blev vi alle sat til at fortælle sidemanden om en fejl (lille eller stor) som vi har begået, og som vi har lært af. Derefter satte vi os sammen i grupper af 5-6 personer, hver gruppe med en bold, som vi skulle kaste til hinanden, samtidig med at vi beskrev det vi synes at bolden lignede. Man måtte ikke sige ”Nej” eller ”Men…”. I stedet skulle man gentage dét, som den forrige person sagde om bolden, og derefter sige ”Ja, og bolden kan også ligne en…” Dette bliver også kaldt anerkendende ledelse. Øvelsen gik ud på at øve sig i at sige Ja i stedet for Nej, når man fx brainstormer eller snakker om nye ideer og tiltag. Det er så nemt at lytte til en kollega, hvorefter man siger: ”Men, jeg synes at…” som jo indikerer at man forkaster det andet forslag. Eller man hører chefen sige ”Nej, pga budgettet…”
For at få flow i en samtale mellem kollegaer, få flow i ens tanker og idéer, og for at undgå at bremse innovationen skal man blive bedre til at lytte til hinandens idéer – og lytte til kundernes behov.
Jonathan Løws foredrag hed i øvrigt: Listen Louder, og det er netop det vi i IT branchen skal blive bedre til: Lytte højere.
I den sidste halvdel af foredraget skulle vi løse en innovationsopgave i grupper. Jonathan havde en case med fra WWF, som vi skulle finde idéer til. Vi skulle brainstorme og komme frem til en idé, der kunne bruges som en rigtig prototype for WWF. Vi havde mange gode idéer i min gruppe, men mange i gruppen glemte desværre dét vi netop havde lært af Jonathan: Sig ikke ”Nej” eller nævn ikke ordet ”budget” i en brainstorm. Sig ”Ja, og…” i stedet for. En vane er svær at ændre sådan lige med det samme.
Efter foredraget tænkte jeg hvordan jeg kan bruge dét, jeg havde lært om innovation, i praksis – i min egen hverdag. Det kunne være at få bedre og hurtigere feedback fra kunderne, og sørge for at man laver det rigtige produkt.
Men hvordan får vi engageret kunderne i at give tilbagemeldinger så snart de får en ny release af softwaren? Hvordan får vi et bedre samarbejde med kunderne? Eksempelvis kunne man få feedback via en hjemmeside med tilknyttede brugernavn/password, hvor kunderne kan give produktet ris eller ros, og komme med forslag til ændringer og nye behov. Softwareudviklerne kan løbende se og måske svare på denne feedback. Dette giver et bedre flow og en god mulighed for at lytte bedre.
En ny måde at promovere sig på for en softwarevirksomhed kunne netop være at den er bedst til at lytte til kundernes behov. I stedet for at promovere sig på at levere software til tiden, eller levere software uden fejl.
Innovation kræver øvelse. Det er ikke et talent man har eller ikke har. ”Det handler om mængden og kvaliteten af træningen”, som Jonathan sagde. Så innovation handler om at øve sig og blive bedre til at være innovativ. Det kan man i praksis gøre ved at få leg ind i sit daglige arbejde. Ved at lege med idéer, lege med prototyper, og af og til fejle samt lære af fejlene, kan man få innovation ind i virksomheden. Man behøver ikke nødvendigvis opfinde noget helt nyt, men ved at anvende allerede kendte teknikker på en ny måde, eller sætte to eller flere eksisterende teknikker sammen på en ny måde, kan man i sidste ende udvikle noget innovativt.
[…] hele minder mig om den teknik som Helena nævnte i sit indlæg om innovation i software-projekter – lad være med at skyde ideer ned med det samme. Som Helena […]
Kære Helena,
det var super spændende at læse dine indtryk fra foredraget og workshoppen – og refleksionerne bagefter. Tusind tak for at du delte det. Jeg lytter som lovet højere 🙂
KH Jonathan.