Bliv IT-rollemodel

csSnart får en masse håbefulde unge svar på om de er kommet ind på lige netop den videregående uddannelse, som de har ansøgt om. I dén forbindelse kom jeg til at tænke på min egen studiestart på matematik og datalogi for en del år siden. Der var (desværre) ganske få andre piger, der startede samtidig med mig på lige netop dén studieretning det år. Ud af i alt ca. 100 studerende var der 3 piger. Det er ikke meget.

For to måneder siden blev jeg kontaktet af en pige, der lige var blevet færdig på gymnasiet og var i tvivl om hun nu skulle vælge at læse matematik og datalogi på universitetet – eller vælge noget andet. For et par år tilbage havde hun skrevet til mig via email efter hun havde læst et interview med mig i en bog, der handlede om kvinder i IT branchen, og om man kan være lykkelig i nørdland. Hun syntes det var inspirerende at læse, og hun ville rigtig gerne få mig som mentor. Hun var selv meget interesseret i både matematik og datalogi, og har været med i en forsker-konkurrence, der hedder Projekt Forskerspire, hvor hun lavede et ret avanceret tracking-system, som hun programmerede.

Vi fik skrevet nogle få emails frem og tilbage de sidste par år, hvor jeg bl.a. foreslog hende at tage til IT Camp for piger på Århus Universitet i efterårsferien (som er for piger mellem 16 og 19 år, der gerne vil vide mere om hvad det vil sige at studere og arbejde med IT).

Hun tog til IT Camp og var efterfølgende fast besluttet på at hun skulle læse datalogi. Det var lige noget for hende. Men så kom hun i tvivl, da hun skulle til at sende sin ansøgning. Selvom hun elsker matematik og hun synes at programmering er spændende, så blev hun i tvivl fordi hendes familie/venner havde en anden opfattelse af hvad datalogi er. Hun fik at vide at man skal være computernørd og meget glad for computere før man kan læse datalogi. Og det var hun i tvivl om, om hun nu også var…

Hun kan lide matematikken og dét at man kan programmere og implementere algoritmer, som bunder i teoretisk datalogi. Men selve computeren har hun ikke noget forhold til.

Hun skrev til mig og spurgte hvad hun skulle vælge. Jeg skrev tilbage og fortalte hende min egen historie. Jeg havde aldrig programmeret før jeg startede på datalogistudiet. Jeg vidste intet om operativsystemer, computerhardware, programmeringssprog osv. Og i næsten al den tid hvor jeg studerede, ejede jeg ikke en computer. Jeg brugte da selvfølgelig bare instituttets mange unix-maskiner. Det var også meget mere hyggeligt at sidde på uni, da der altid var andre studerende at snakke med.

Selvom jeg ikke havde en baggrund som computernørd, så gjorde det ikke spor. Alle kurser på studiet startede stort set fra bunden, men speedede så hurtigt op mht. alt det man skulle lære. Men det betød jo at alle kunne være med og dem, der ikke kunne programmere fra starten, de skulle nok bare øve og læse lidt mere end dem, der godt kunne. Og ret hurtigt var alle på cirka samme niveau.

Jeg klarede mig fint igennem studiet, og det er jeg 100% sikker på at hende jeg er mentor for også vil kunne. Man bliver jo helt af sig selv computernørd med tiden.

Så her er en opfordring til alle, der har en datter, en niece, en veninde, naboens datter osv., der egentlig gerne vil begynde at studere et IT-fag, men som måske er i tvivl om hun egner sig til det pga. den almene misforståelse af hvad IT-studierne er for nogle størrelser:

Fortæl at de skal gå efter deres egen mavefornemmelse og vælge dét, de selv gerne vil. Læg ikke forhindringer for dem, men prøv at overbevise dem om at de selvfølgelig godt kan klare et IT studie (hvis de er i tvivl).

Matematik og datalogi-studierne er for kreative mennesker. Ikke “kun” for computernørder.

Ordet nørd er i min optik et meget positivt ord. Det er jo bare én der går op i sit fag med stor entusiasme. Ligesom en musiknørd, løbenørd osv.

Jeg mener ikke at alle piger skal læse IT, men jeg er sikker på at der er mange piger, der fravælger IT-studierne selvom de gerne ville have givet det en chance. Det er virkelig ærgerligt for IT branchen. Og som oftest er det familie og venner, der sætter begrænsningerne. Det skal ændres.

Specielt er det vigtigt at tale til pigernes hjerne (og ikke om deres udseende eller tøj): spørg hvilke bøger hun har læst, og hvad hendes interesser er. Dette er et citat fra Eva Andreasson, der har været taler til GOTO konferencerne de sidste par år. Hun kom nærmest ind i IT-branchen ved et tilfælde. Hun er inspirerende, er meget dygtig, har en flot karriere og er en god rollemodel for andre piger og kvinder i IT-branchen. Rollemodeller er nemlig også et vigtigt aspekt i at få flere piger til at vælge IT-studier

Til sidst skal lige nævnes at alt hvad jeg har skrevet om også gælder for drenge, der gerne vil læse IT, men som er i tvivl, eller som får at vide at det er han ikke god nok til.

Jeg vil gerne høre om der er andre, der er har valgt at blive mentor eller stille op som rollemodel for at inspirere flere unge piger og drenge til at læse IT-fag. Hvad er jeres historie og erfaringer med det? Og har I selv nogle rollemodeller, som I bliver inspireret af?

11 comments for “Bliv IT-rollemodel

  1. Jeg har et hav af rollemodeller i branchen, som jeg plukker inspiration fra – og det er både i min nære omgangskreds og blandt forfatterne på min boghylde.

    Jeg henviser ofte til andre, når der skal findes en rollemodel til en konkret opgave. Jeg har selv så skæv en profil at jeg tænker det vil forvirre billedet. Jeg er både dataloginørd, usuccesfuld iværksætter, projektledertypen, blogger, social-medie-nørd, blondine og alt muligt andet – et forvirrende billede, som få sikkert kan se sig selv i. Og det tror jeg er vigtigt – at man som rollemodel er en andre kan spejle sig i.

  2. Interessant at læse om din mentor-funktion og tankerne om det. Og så vil jeg lige tilføje, at bogen “Lykkelig i nørdland – Hvem bygger fremtiden” kan downloades GRATIS via den link, der er i blogindlægget. Og tak til Gyldendal for den gestus.
    Helena er en af bogens 12 portrætterede kvinder, der er gået mod strømmen i deres uddannelsesvalg, men bogen rummer også en del forskning om de benspænd, som desværre får alt for mange danske piger/kvinder til at vende it- og ingeniørfag ryggen. Bogen er primært skrevet for dem, der påvirker de unges valg, og kender man snubletrådene, kan man måske hjælpe flere til at skræve over dem.

  3. Godt indlæg, Helena.

    Jeg har selv læst matematik (og fysik) og efterfølgende arbejdet en del med it.
    Du kan evt også lade hende vide at bare fordi man starter med it, så er det ikke sikkert det er der man ender. Jeg arbejder fx nu mere med strategi, organisering og processer.

    Du er velkommen til at sætte hende i kontakt med mig hvis hun gerne vil have endnu et eksempel til inspiration. (Jeg har tidligere været mentor i bl.a. IBM, både formelt og uformelt.)

    Mvh, Søren

  4. Kære Helena,

    Tak for et godt indlæg, som rejser spørgsmålet om, hvordan vi kan give næste generationer en mere balance opfattelse af IT uddannelse/branch. Tilsvarende har Vibeke D. Hansen en blog om hvordan vi kan få flere kvinder i IT.

    http://nerdlandlog.dk/de-andre-50-kvinde-i-it-branchen/

    Rollemodel og mentor er vigtig. Men efter at have læst begge to blog, tænker jeg –

    Hvordan kan uddannelse selv blive attraktiv til de unge mennesker – netop ikke som et værktøj til en (nørde) job men mere som en vej (eller rejser) de ser frem til at komme i gang?

    Mvh, Isabella

  5. Hej

    Jeg er selv meget interesseret i Datalogi studiet, men jeg er i tvivl fordi jeg er bange for at komme til at ende med at skulle sidde og nørde den foran computeren hele dagen når jeg kommer ud på arbejdsmarkedet! Jeg kan godt lide IT og synes det er interessant, men jeg er samtidig interesseret i at være social på min arbejdsplads, og udvikle mig i samarbejde med andre.

    Nogen der har gode råd eller kan tale af erfaring?

  6. Det gode ved IT er jo netop at det er i alt og kan drejes i alle retninger. Der er ikke den branche som ikke har brug for IT og man kan arbejde med det fra et utal af vinkler. Det skal i hvert fald ikke være frygten for at din fremtidige arbejdsplads ikke giver plads til at være social eller til udvikling sammen med andre mennesker. Gode IT projekter kræver masser af samarbejde og kommunikation .
    Det du kan overveje når det handler om valg af ITuddannelse er hvordan du lærer bedst? Er du glad for matematikken og trives med et højt teoretisk niveau eller skal du helst have fingrene i bolledejen så meget som muligt? Det ene udelukker ikke det andet men vægtningen er forskellig på de forskellige korte og længere it uddannelser.

  7. Jeg er glad for at læse alle jeres kommentarer.
    Jeg kan godt forstå at det er svært at vide på forhånd hvad man ender med at arbejde med, når man står og skal vælge studieretning på eksempelvis universitetet eller ingeniørhøjskole.
    Jeg vidste heller ikke hvad jeg gerne ville arbejde med da jeg begyndte at læse datalogi, men det vigtigste er at man begynder at læse et fag, som man er interesseret i.
    Når man så er færdig med sin uddannelse har man sikkert et bedre billede af hvad det vil sige at have læst datalogi, og hvad det kan bruges til.
    Der findes mange forskellige typer jobs som man (med årene) kan søge. Både som softwareudvikler eller teknisk arkitekt, eller en stilling hvor man har ansvaret for projekter eller processer (som fx scrum).

    Jeg har ofte hørt fra andre, når jeg spørger hvordan de er endt i det job de er i nu, at det oftest var tilfældigheder, der indtil videre har ført dem igennem deres karriere.

  8. Tak for svarene, Vibeke og Helena.

    Jeg synes det er svært at afgøre om jeg er bedst til teoretiske eller praktiske fag samt hvilke fag jeg er mere interesseret i. Jeg har fået pæne karakterer over hele linjen på HF, og jeg er egentlig også interesseret i mange af fagene. Matematik og de naturvidenskabelige har dog tiltalt mig fra dag 1.

    Som det ser ud nu vil jeg gerne lægge mig op ad noget i retning af datalogi eller civilingeniør i software, men ikke nødvendigvis en af dem. Den store forskel på de to er, så vidt jeg har forstået, egentlig om jeg er mest til det praktiske eller det teoretiske. Jeg er desuden i gang med at få en tid til samtale hos Aarhus Universitet for at høre hvad de siger.

    Helena, jeg vil gerne høre fra en som har taget datalogi uddannelsen hvordan studiet er indrettet og hvad man kan forvente. Du skriver at jeg skal vælge det jeg interesserer mig for, men jeg har svært ved at gennemskue hvad især datalogi handler om. Jeg har selvfølgelig læst meget på nettet og været på au.dk og ug.dk, men jeg synes stadig ikke jeg har et overblik over hvad det er jeg evt. smider mig selv ind i.

    Et lidt snørklet indlæg som jeg håber I kan give nogle svar på 🙂

  9. Hej Mikkel,

    Det ér svært at vælge uddannelse. Det kan føles som en meget stor beslutning, især hvis man ikke helt føler man ved hvem man er og hvad man lige er til. Men spring bare ud i det! Om du er teoretisk eller praktisk orienteret finder du nok så småt ud af hen af vejen og der er især datalogi nem at tilpasse; enten at dykke ned i et nørdet område eller at fokusere på produktudvikling, processer osv. Det er som regel kun det første år der er fastlagt og derefter begynder man at skulle tage lidt mere stilling til hvilken retning man interesserer sig for 🙂

    Så bare rolig – det du vælger nu kommer ikke til at afgøre hvad du skal lave for altid og for evigt 🙂 Og der er meget få der har 100% overblik over hvad de skal inden de starter – og de klarer sig som regel alligevel fint!

    Held og lykke 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *