Det er hverken LOL eller LIMFAO, men derimod ganske seriøs business når jakkesættene snakker om ROI – Return on investments. Det handler om at sikre sig at man tjener penge på ens investeringer. I de seneste par år er et nyt begreb dukket op, ROL – Return on Love. Måske en virker det lidt mere langhåret, men bestemt noget der også skal tages seriøst.
Egentlig handler begge begreber jo om at lave god forretning, men det er tankegangen bag der adskiller sig fra hinanden. ROI handler koldt og kynisk om penge, mens ROL nærmer sig en Karma-forståelse af at det kærlighed man giver til andre får man tifoldigt igen. På de online medier giver dette særlig god mening.
Det handler om at når en virksomhed formår at vække en følelse i os, hvad enten vi bliver skræmt, glade eller rørte, så har det skabt en opmærksomhed. Vi opdager virksomheden, bedømmer den og måske forelsker vi os. Har vi først forelsket os, er vi som en flok unge teenage beliebers, der vil gå igennem ild og vand for virksomheden. Vi markedsfører den, fungerer som support forum og stiller os i kø når de vil sælge os et nyt produkt.
Men hvad skal der til for at lykkes med ROL på internettet, det er noget af det at jeg som digital oplevelsesøkonom arbejder med. Det handler blandt andet om at skabe autentisk kommunikation, formidling af følelser, gode fortællinger, oplevelsesdesign, signalværdier og mange andre humanistiske og langhårede begreber.
Arbejder I med ROL i jeres virksomhed og er der amoriner i luften når jeres kunder møder jer på nettet? Vil i have flere indspark om emnet her på QED.dk?
Mange flere artikler om dette – også gerne i forhold til: hvad så når man laver et kedeligt produkt? Altså sådan et som man tvinges til at bruge på arbejde og ikke en ny og shiny iPhone 🙂
Hej Mathilde, tak for kommentaren – og ja det er jo altid nemmere at skabe relationer til lækre produkter, men den sjove udfordring er ofte at gøre det kedelige interessant. Jeg er med på en udfordring – skriv en kommentar med et kedeligt produkt og en målgruppe – så vil jeg prøve at komme med Oplevelsesøkonomiske forslag til hvordan man kan optimere ROL på produktet 🙂