Eclipse Rich Client Platform: et open-source alternativ

Eclipse er både en platform og en IDE. Applikationsmodellen, som Eclipse-applikationens logiske model bliver kaldt, kan modificeres både under udvikling og mens applikationen kører. Applikationsmodellen er afkoblet fra GUI-delen, således at man kan benytte forskellige GUI værktøjer (såsom SWT eller andre). En Eclipse applikation består af mange Eclipse komponenter, også kaldet plug-ins. Eclipse RCP applikationer bruger Eclipse platformens basiskomponenter samt mere applikationsspecifikke komponenter. Selve…

Bitcoin – Del 2

Hvem ejer egentlig Bitcoin-netværket? Svaret er: det er der ingen der gør. Ingen stat eller finansiel tredjepart står bag. Bitcoin er distribueret i sin natur og bliver dermed styret af alle Bitcoin-brugere rundt om i verden. Bitcoin bliver p.t. udviklet af 6 softwareudviklere. Når der skal ændres i Bitcoin backend-softwaren, sker det med samtykke af de 6 softwareudviklere, og reglerne for Bitcoin-protokollen skal selvfølgelig…

Bitcoin – en digital revolution (Del 1)

Bitcoin er den første digitale valuta nogensinde, og er et ret spændende projekt at dykke ned i for IT-folk og specielt kryptologer. Bitcoin blev skabt i 2009 som et peer-to-peer betalingssystem og lanceret som open source software, dvs. alle kan gå ind og læse koden bag Bitcoin softwaren (selvom koden er ret svær at overskue og forstå, har jeg fået at vide). Den allerførste…

Er softwareudvikling et håndværk?

Dan North har skrevet dette blog-indlæg hvor han argumenterer for at softwareudvikling ikke er et håndværk. Robert Martin, som bl.a. har skrevet bogen ”Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftmanship” er tilhænger af den modsatte opfattelse, nemlig at softwareudvikling er et håndværk. Men hvem af dem har egentlig ret? Og kan det tænkes at de faktisk er enige i mange punkter omkring agil…

”Mechanical Sympathy” i softwareudvikling

Selvom man ikke arbejder med high-performance/low-latency softwareudvikling til daglig, kan det alligevel være nyttigt at lære den hardware at kende, som ens software kører på, og dermed blive bedre til at forstå hvad der sker på runtime. Mange softwareudviklere har i sin tid lært om cpu-arkitektur, men er denne viden up-to-date? Der er sket en stor udvikling inden for dette område. Selvom vi ikke…