Effektmåling og endnu et eksperiment

Da vi startede QED.dk i januar, beskrev vi projektet som et eksperiment. Eksperimenter skal evalueres og læres af, hvilket vi vil se nærmere på i dette indlæg.

Første del af eksperimentet: Er der plads til et nyt it-medie på dansk? Er læserne interesserede?
Hvad er tegn på kvalitet og succes som vi kan måle på? Analytics kan give os en ide om det vi skriver bliver læst, men bliver der også sat pris på det? Det er fristende at læne sig op af læsertal efter et svar, fordi det er så let at måle.

Vi havde ikke sat nogle mål op for hvor mange læsere vi gerne ville have forbi for at kalde sitet for en succes. Hvad er en succes i Danmark for et nystartet site? Allerhelst vil vi gerne sammenligne os med de eksisterende blogging-communities på f.eks. version2.dk og ComputerWorld (stor respekt til begge communities herfra), men så vidt vides findes der ikke offentlige særskilte læsertal for disse – kun for hele version2 og hele ComputerWorld.

Vi har i stedet fulgt udviklingen i vores læsertal og blandt andet kigget på hvor meget indhold som hver besøgende indtager og om de kommer igen. Det tog lige over 6 måneder at nå 1.000.000 sidevisninger på sitet og det vil vi gerne kalde en succes.

Anden del af eksperimentet: Synes folk de får så meget værdi ud af sitet at de vil betale for det direkte?
Til at måle dette satte vi flattr op. På flattr kan man give et enkelt hurtigt bidrag til den der har skrevet indlægget (/sitet generelt) eller man kan sætte tilbagevendende betalinger op via en subscribe-knap.

Vi er dybt taknemmelige for de bidrag vi har modtaget. Vi har ikke lavet et samlet overblik over hvad hver blogger har modtaget, men sitet har modtaget ~134 Euro fra 21 bidragsydere siden januar, da vi startede. 8 bidragsydere har valgt at subscribe. Tusind tak til jer allesammen! Det er en særlig tilfredsstillelse at se nogen sætte deres egne penge bag deres holdning til godt indhold i disse tider, hvor indhold er gratis så mange steder. I er for seje! Vi er stolte over at I læser med.

Klar til tredje del af eksperimentet: Respekteret sponsor.
Mange andre sites sælger reklamer og får betaling for hvor mange gange de er blevet vist. Det giver incitament til et par dårlige vaner. Click-bait-overskrifter som lokker folk ind uden at holde hvad de lover er et godt eksempel. At dele artikler op over mange sider, så man får mange sidevisninger er et andet. Fokus på konflikter og provokation et tredje.

Vi vil gerne undgå disse dårlige vaner, men stadig have gode samarbejdspartnere. Efter lange diskussioner om hvorvidt vi skulle bevæge os ud af denne vej afprøver vi nu en model, som vi mener ikke har den slags incitament til dårlige vaner. Vi har valgt en sponsor for en måned. Denne sponsor får en reklame på alle sider, men betaler et fast sponsorbeløb uanset hvor mange gange deres reklame bliver vist. Derudover har vi høje krav til denne sponsor; vi vil kun arbejde sammen med folk som deler vores faglige værdier og som er relevant for vores læsere og indhold.

Til dette eksperiment har vi valgt en sponsor, hvis faglighed vi har rigtig stor respekt for. Det er en sponsor som flere af bloggerne har en relation til i forvejen: GOTO-konferencen i Århus og København. Det synes vi giver god mening.

Dette er som sagt et eksperiment. Måske bliver det første og sidste gang vi har en sponsor. Vi har lange diskussioner internt om hvordan vi leverer det bedste produkt uden at påtvinge vores læsere noget ubehageligt. Derfor sætter vi pris på at få jeres feedback på dette tiltag.

Vi har allerede modtaget jeres feedback om at vores hosting er for ustabilt med periodiske korte udfald. I peak-situationer kan vores nuværende server ikke følge med, og vi er i processen med at skifte den ud med en mere professionel løsning.

Vi hører gerne fra dig, hvis du har gode ideer og feedback. Skriv her eller til [email protected].

4 comments for “Effektmåling og endnu et eksperiment

  1. Der er helt sikkert plads til endnu et nyt it-medie i Danmark – jeg ville faktisk tro, at der kunne være plads til endnu flere, hvis de blev skåret rigtigt.

    Jeg synes, at QED har klaret opstarten rigtig fint: Der er kommet mange bloggere til (stor ros til dig/jer derfor – det må have været et kæmpe arbejde), sitet ser ud til at køre rimeligt stabilt og designet er dejligt diskret. Faktisk så diskret at jeg kun opdagede sponsor-reklamen, fordi du skrev om den ;^) Så længe reklamer er på det niveau, tvivler jeg på, at der er nogen, der vil have noget imod dem. Der er trods langt op til andre mediers brug af animerede reklamer, pop-up videoer med lyd osv.

    Der er svært at lave en direkte sammenligning af QED med andre IT-orienterede sites som Computerworld og Version2. Disse sites er jo trods alt først og fremmest nyhedssites. QED er vist på den anden side heller ikke at betragte som et generelt blogging-site (for it-blogs). Det er faktisk lidt svært at finde ud af, hvad der skal til for at blive blogger på QED. Hvad er kriterierne egentlig ud over, at man skal beskæftige sig med emner relateret til IT-teknologier eller IT-branchen? På de åbne blogging-sites (WordPress, Blogger, …) og social platforme som f.eks. Facebook og LinkedIn ser man ganske vist nogle skæve indlæg (læs: smuttere) ind imellem, men til gengæld kommer der også en del skarpt profilerede indlæg – indlæg der i sagens natur lægger mere op til debat end, hvad vi ser på QED. Den manglende interaktion fra læsernes side er faktisk nok QEDs største svaghed. 1.000.000 sidevisninger er endog rigtig flot, men hvis missionen er faglig og ikke kommercielt funderet, så må det egentlige mål være, at de besøgende rent faktisk læser artiklerne og reflekterer over indholdet – og måske endog ind imellem kommenterer artiklerne, så emnerne bliver belyst fra flere forskellige vinkler.

    Første del af QED-eksperimentet er helt sikkert bestået med glans. Anden del og tredje del af eksperimentet synes jeg egentlig ikke specielt interessante. I kommer ikke til at tjene beløb, der er værd at beskæftige sig med på brugerbetalinger, men hvis I til gengæld kan finde sponsorer, der vil betale væsentlige beløb for reklamer, der er så diskrete som den nuværende, ser jeg ingen problemer i det.

    Et forslag til et fjerde eksperiment kunne være: Åbne data.
    Eksperimentet skulle gå ud på at åbne op for både metadata og logdata. Ideelt set skulle der laves nogle pæne services, der kunne trække de interessante informationerne ud på en velstruktureret måde. Da det dog hurtigt kan kræve en ret omfattende (og nok også spildt) indsats at lave sådanne services, kunne I bare nøjes med at udstille de rå logdata (hvis der er tale om komma-separerede filer kunne en simpel FTP-adgang være tilstrækkeligt) samt åbne op for at RSS feedet kunne vise alle artikler og ikke blot de sidste 10. Jeg synes f.eks. at det kunne være interessant at finde ud af, om det er nogle bestemte emner, der trækker besøgende til. Det er bestemt ikke fordi, at jeg tror, at der ville være en overvældende interesse for at dykke ned i dataene, men den åbne tilgang ville da være et sted, hvor QED kunne adskille sig fra de andre sites.

    Så fortsæt alt i alt endelig det gode arbejde, og kan der skabes mere interaktion fra læsernes side ville det være rigtig fedt.

    • Tak for rosen Henrik og jeg er glad for at reklamen ikke generer dig. Vi er selv trætte af reklamer med lyd og video, så det er bestemt ikke noget vi ønsker på vores site.

      Hvordan man bliver blogger på QED? Det er et godt spørgsmål. Indtil videre har vi brugt vores netværk til at finde folk som vi ved har noget på hjerte. Nogen har det bedst som gæstebloggere og andre som faste bloggere. En enkelt gæsteblogger fik så meget smag for det at hun blev fast blogger :). Indtil videre har vi kørt det meget på case-by-case basis.

      Hvordan vi skal køre det i fremtiden er altid til forhandling. Vi vil meget gerne have mange flere bloggere (gerne dobbelt op) og jeg kan egentlig godt li’ at køre det på anbefalelses-niveau og prikke-niveau, som også version2 kører sit blogging-netværk (eller i hvert fald har gjort det). Vi efterspørger jævnligt frivillige gæstebloggere og det kunne også være en vej ind i at blive fast blogger. Det vigtigste for os er at sørge for at bloggerne har en masse på hjerte og gider fællesskabet – og ikke bare er her for at gøre reklame.

      Vi har også virkelig talt om det med engagement. Vi ville elske flere kommentarer, men ved også hvad der især får folk til at kommentere – konflikter og provokation. Det hører sig til engang imellem, men vi gider ikke konflikt og provokation for konflikten og provokationens skyld. Det skal være konstruktivt. Når det så er sagt, så kan vi bloggerne imellem blive bedre til gå forrest med et godt eksempel og komme med konstruktive kommentarer til hinandens indlæg, når vi har noget at bidrage med – og konstruktive spørgsmål, når vi skriver indlæggene :).

      De åbne data er et helt nyt perspektiv. Det havde vi slet ikke overvejet.

      Tak for god feedback!

    • Lige som tilføjelse:

      Du har helt ret i at der er nogle fantastiske indlæg ude på de sociale medier – LinkedIn, facebook og så videre. Det er også en tendens der har været stigende i flere år – debatten rykker ud på de sociale medier og nu rykker nogle af indlæggene så også derud. Ud fra bloggen.

      Det ved jeg ikke hvad vi skal gøre ved – nogen har rykket facebook-kommentarer ind på bloggen, men det tror jeg heller ikke rigtig på er løsningen. Det bliver en fragmenteret debat i hvert fald. Jeg har faktisk ikke et godt bud på hvad der skal til for at få blog-kommentarerne direkte på bloggen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *