Opmærksomhedsmanagement i mobilapp-udvikling

Det burde ikke komme som et chok for nogen, at når det kommer til brugen af mobilapplikationer, så vil en stor del af brugerne være i gang med andre ting på samme tid, såsom at passe deres plads i supermarkedskøen, holde øje med trafikken imens de krydser en gade eller se hvad der sker i deres fjernsynsserie. Der er mange ting som kæmper om brugernes opmærksomhed, så det er vigtigt at styre hvad der fanger deres opmærksomhed i appen og hvordan. Alt sammen bidrager i sidste ende til den brugeroplevelse appen giver.

Som jeg skrev i mit tidligere indlæg “UX for Mobile”, så har jeg set meget frem til at skulle lære noget nyt af Chris Atherton til hendes præsentation på GOTO Aarhus, og hun har ikke skuffet mig. Med en baggrund i neurovidenskab har hun stor indsigt i hvordan hjernen aflæser omgivelserne og i hvilken rækkefølge, hvilket er noget som bl.a. kan være nyttigt at kende til når man udvikler applikationer. Herunder følger noget af den læring jeg tog med mig.

Hvordan hjernen læser din app
Alle de indtryk vi udsættes for, med undtagelse af lugte, bliver grundigt filtreret inden de ankommer i hjernen og bliver afkodet. Når vi afkoder en app starter vi med at fatte formerne, herefter farver og til sidst tilføjes detaljer, hvilket betyder at store former og kraftige farver altid vil træde i forgrunden og tage vores opmærksomhed. Altså bør man undgå at benytte store former og kraftige farver til andet end det vigtigste på siden, så man hjælper brugerne med at finde det mest relevante i en fart. Hver gang vores opmærksomhed bliver afledt koster det tid at finde tilbage til det vi var i gang med. Vores opmærksomhed bliver konstant kapret af ting som bevægelse samt nye og/eller fremtrædende ting, så man kan gøre sit til at sørge for at opmærksomheden bliver trukket til eller holdt fast ved det man ønsker brugerne skal benytte sig af. Men måske mere vigtigt er det, at man sørger for at der ikke er irrelevante ting som tiltrækker opmærksomheden.

Failures of UI are often failures of attention management
– Chris Atherton

Denne viden om hjernens funktion giver også mulighed for at udnytte brugerne, hvilket jeg på det kraftigste vil fraråde, men dog vil nævne, så man som bruger selv ved hvad man skal være opmærksom på. De såkaldte “dark patterns” er mønstre som benyttes til financiel udnyttelse eller manipulation af brugerne, så vær opmærksom på hvorfor du er ved at finde kreditkortet frem – er det et behov du har, eller var der en fin skinnende knap som du ikke kunne lade være med at trykke på?

Så simpelt som muligt, men ikke simplere
Ovenstående Einstein-citat passer glimrende på UX, da det er vigtigt at skære alt overflødigt fra for at skabe den bedste brugeroplevelse, men man skal heller ikke skære så meget fra at der mangler noget. Et godt tip til webdesign er faktisk at benytte sig af mobile-first-tilgangen, også selvom den ikke er aktuel, da den tvinger os til at skære alt det overflødige fra og holde fokus på det vigtigste.

 

 

 

 

 

 

Utilsigtet blindhed
Utilsigtet blindhed er en tilstand som det er værd at huske på, når man designer sit UI. Utilsigtet blindhed er noget vi alle kan blive udsat for, da vores opmærksomhed og vores hukommelse er meget kortvarig når vi benytter en app. De fleste kender nok det at de er ved at udfylde et onlineskema og ikke kan huske om det var email, fornavn eller efternavn man skulle skrive i det felt man står i, da hjælpeteksten forsvandt da man hoppede over i feltet. Utilsigtet blindhed opstår bl.a. når vi via en popover tilføjer noget data til en side, men ikke umiddelbart kan se at vi har lavet ændringer, fordi popoveren har nulstillet det indre billede vi havde af skærmen. For at undgå dette, kan man sørge for at lave ændringer fremtrædende, evt. i et kort øjeblik, vha. bevægelse eller farve så brugerne får feedback og ved at deres ændringer er registreret. Man kan selvfølgelig også bare give direkte feedback som siger at ændringerne er tilføjet, men det afhænger jo af applikationen.

Forandringsblindhed
Forandringsblindhed er en anden tilstand i samme boldgade, hvor nogle ændringer eller noget bevægelse ikke bemærkes fordi andre ting tager al opmærksomheden. Der findes mange sjove videoer, som viser hvordan det virker. Jeg kan forestille mig at det er en af de ting som mange tryllekunstnere er taknemlige for. Jeg opfordrer ikke folk til at udvikle evner udi magiens verden, men man bør tværtimod være opmærksom på ikke at skabe situationer hvor der foregår flere ting på en gang, som tager opmærksomheden fra noget som er lige så vigtigt. Sørg for at folks opmærksomhedsspan kan rumme det du tilbyder dem.

Atherton kom også kort ind på toggle buttons, som ofte efterlader usikkerhed hos brugerne, da det er svært at se hvilken knap er aktiv. Det er derfor vigtigt at tilføje farve, animation, glød eller lignende, som sikrer at man ikke er i tvivl om hvor man er og hvad man er i gang med.

Afslutningsvist vil jeg tilføje at det selvfølgelig er ved hjælp af brugertests at du finder ud af om du har nået den ønskede effekt. Hellere for mange end for få tests!

Share Button
The following two tabs change content below.
Profile photo of Michelle Andreassen

Michelle Andreassen

Adjunkt
Michelle Andreassen er adjunkt hos Erhvervsakademi Aarhus, konferencetaler, selvstændig erhvervsdrivende og har en Cand.IT i webkommunikation. Hun blogger fortrinsvist om gamification, arbejdsmotivation, UX og mobilapplikationer. Twitter: @ITAddiction

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *